traskraft

Till 2019

2018-12-29

Sjöslingan #

Hittade äntligen sjön slingan skulle gå till, såg den när jag gick upp i ett fågeltorn. Är i Grytåsa naturreservat och vandrar.

2018-11-14

Vresros #

Fint att det inte är helt blomfritt denna mörka månad.

2018-11-07

Vresrosorna gulnar #

En ny färg på naturen när jag går längs stranden.

2018-10-16

Strandpromenaden #

Varm och skönt och sol från molnfri himmel, och som extra krydda, doften runt traktorer som kör runt på åkrarna.

2018-10-12

Brittsommar #

Inte bara jag har det fint...

2018-10-01

Två alternativ #

Är det min bil, eller är det Nimis...

2018-09-30

Höst igen #

Spelar ingen roll om sommaren varit varm, den kommer den skräms inte bort... det är bra det.

2018-09-23

Sten #

Här växer det långsamt.

2018-09-18

Halsa redd #

På redden, jag bor några hundra meter från den här stranden med den här vyn. Men nu lite annorlunda, för det gungar så fint...

2018-09-16

Närstudie #

En liten bit av Farhult.

2018-09-14

Kossornas nya balkong #

Så var det nu inte. Korna är borta, nu är det fågelskådarna som man satsat på.

2018-09-04

En liten blomma? #

Skogen ropade på mig, men jag ville inte sätta mig i bilen. Så hittade jag hit, lite skog mellan Farhult och Ängelholm. Hittade till och med några små karljohan. Det blev lite lycka i själen. Cykeln fick njuta av den här utsikten.

2018-09-03

Intill stenbrottet i Svanhall #

Det var gudomligt vackert runt stenbrottet. Fotot dödade känslan, bättre att se det med egna ögon. Gick ner till havet, tänkte mig att ta ett dopp. Men så möttes jag av det här. Vände istället hemåt efter en fin tur.

2018-08-16

Ek #

Jaha... och vad händer nu...

2018-08-08

Galterö huvud #

Här är det också ok att vara.

2018-08-07

Liten och stor #

Den största är väldigt stor, den minsta är väldigt liten, var och en på sin plats. Vi har hittat vår plats, med båten på svaj i en vik på norra Brännö.

2018-08-06

Tulpaner vid Brännö brygga #

Havstulpanerna är lite mer diskreta än de jag är van med. Inte heller dem ska man trampa, då av en annan anledning.

2018-08-05

Med Leif på Galterö #

Här var det lugnt, några timmar senare var det en som fick slita hårt för att ro oss till båten... och det var inte jag.

2018-08-03

Vid Valdemarsgtottan #

Hade inte planerat grottvandring, men så var skylten där framför mig. Det skulle vara brant ner till den och det stämde, men det fanns rep att hålla i. Stor och fin grotta och riktigt trevliga grottvandrare träffade jag där. En lyckad tur.

2018-07-30

Ekered #

Hemma var himlen blå, hallandsåsen stoppar visst upp alla tunga regnmoln.

2018-07-27

På besök i östanbyn #

Inte bara jag hälsar på

2018-07-26

Morgon vid svärdsjön #

Vaknade efter en skön sömn i tältet, fint att gå ut ett par meter framför tältet till det skönaste morgondopp. Det blev en extra lång simtur den här morgonen.

2018-07-19

På stranden #

Det ser tomt ut, ingen hemma.

2018-07-17

Regndroppar #

Så mycket till regn blev det inte. Men det kändes fint att få några droppar på sig i alla fall.

2018-07-14

Här grönskar det #

Är längst ute på Kullaberg, vi har nu inspekterat silvergrottan. Det blev faktiskt också ett oplanerat bad här.

2018-07-11

Kvickgräsfjäril #

Idag behövde jag inte gå ut för att få en naturupplevelse. Fjärilen satt där i fönstret och väntade på mig.

2018-07-07

Längs en landsväg #

På väg tillbaka till bilen, går efter vägen mellan Mästocka och Knäred. Kunde inte motivera mig att gå samma väg tillbaka när det fanns ett alternativ. Ett bra beslut. Här en myrstack intill vägen.

2018-07-06

Hallandsleden #

Är en bit norr om Knäred, ca en mil. Tycker om när det glittrar till mellan träden och vatten av något slag visar sig. Nyss hade jag en å på andra sidan stigen. Jag har här kommit ner från en rullstensås som stigen följde en bit och där var det vatteglitter på båda sidor..

2018-07-03

En kväll i juli #

Läser en bok och njuter av en fin kväll. Gräset längs vägrenen där längs andra sidans trottoar lyser i solen.

2018-07-02

Ser du fyren? #

Har gått från Mölle och är snart uppe vid Kullens fyr. På vägen har jag mött en padda och en orm, det har också blivit ett dopp vid ett dam-bad.

2018-06-29

Strandkål #

Har gått och tittat på de här ända sen tidig vår då de visade sina stora blad. Förstår att det inte är broccoli, men likheten är stor. Nu vet jag att det inte var helt fel tänkt, det är strandkål och ska vara en riktig delikatess. Men det är ju naturreservat här i Farhult så jag kan inte testa.

2018-06-27

Marviol #

Igår hoppade vi i från segelbåten här utanför. Idag blev det strandvägen ner i vattnet. Från en strand som också bjöd på några vackra blommor. Vet inte namnet, men får njuta ändå.

2018-06-25

Till en annan värld #

Nimis igen. Vi har klättrat i trä och i sten. Upptäckt en bok av annorlunda sort. En riktig upptäckardag.

2018-06-24

Utanför Jönköping #

Lite kallt att bada i, men det blev ändå ett dopp. Dock inte av mig.

2018-06-23

Baldersbrå #

Efter en kall midsommar så möter jag värmen i Eskilstuna.

2018-06-11

E4:an krävde sin sten #

Den nya vägen invigdes 2004, det gick åt mycket sten. E4:an blir nu dragen utanför Eket. Det blev ett stort, stort hål som nu är fyllt av vatten. Jag badade i stenbrottet idag. Vi tog också en tur på stigen runt den lilla skapade sjön.

2018-06-10

Utsikt från en segelbåt #

Solen skiner, vi badar och har det jättefint. Utsikten är mot Farhult, som nu är hemma för mig. Har gärna fler såna här turer i sommar.

2018-06-09

Förmiddag i Farhult #

Tittar upp från boken jag läser och tycker om det jag ser.

2018-06-05

... och det luktar så gott #

De vita vresrosorna bara fyller luften rosig frisk doft. Så ett rådjur som hoppar längs strandkanter en bit bort med den röda kvällshimlen som bakgrund. Till sist en hare som sitter på vägen och som skuttar iväg när jag kommer. En fin tur i kväll.

2018-06-02

Prästkrage #

Dom här lämnar vi kvar vid torpet, annars röjer vi för fullt idag. Brännässlor har bränt oss, rusenbuskar har rivit oss och svetten rinner då vi sågar ner körsbärsträd vi vill ha bort. En helt underbar dag.

2018-05-30

Vresros #

Tar en promenad längs skåneleden efter jobbet. Förut var det bara taggigt här, nu har de blivit som vackra smycken långs sanddynerna utefter stranden.

2018-05-27

Nimis #

Imponerande bygge här på Kullaberg. Ligger otroligt vackert, allt är läckert åt vilket håll jag än tittar.

2018-05-19

Tandrot #

Går fel på en slocknad vulkan. Nu var det mer än hundra miljoner år sedan Jallabjär var en aktiv vulkan, och sluttningarna består av grus och sten som inlandsisen fört med sig. Men därunder finns en hård vulkankärna.

Leden jag följde var dåligt skyltad så jag fick vända om och några gånger. Tack vare det så fick jag se den här blomman, Tandrot heter den och förekommer bara sporadiskt i bokskogen här. Så lite tur hade jag.

2018-05-10

Sandstranden grönskar #

Ligger och läser på stranden efter årets första bad. Lite ovanför mig är det ren sandstrand men jag vill ligga här då det är mer platt. Kan ju också då titta på hur det växer även här. Kallt så det värkte i fötterna när jag skulle ta mig så långt ut att jag kunde doppa mig, inte alltid fördel med långgrunt.

2018-05-09

Grytåsa strövområde #

Där hittade vi den här kopparormen, eller rättare sagt kopparödlan, som tog det lugnt i solvärmen. Jag har försökt hitta det här området ett par gånger men inte lyckats alls. Nu fick jag guidning av en arbetskamrat och då gick det bättre. Fina leder i fin skog.

2018-05-06

Visby under blå himmel #

Lämnar Visby I strålande solsken, för första gången kan jag njuta av soldäck på färjan över till fastlandet. Solen på ön har jag däremot inte missat tidigare. Har även den här gången gått ett varv runt ringmuren, vi förlängde promenaden bort till Galgberget och njöt av solnedgången där. Inte helt fel det heller.

2018-05-05

För sent #

Skulle till Gotland och se södra hällarna vara blåprickig av bergskrabbans blommor. Den finns bara på gotland och i södra Europa. Men blått var det inte. Får komma tillbaka tidigare på våren ett annat år.

2018-05-03

Kvällspromenaden #

Friskt och skönt ute ikväll, plussas på med en vacker himmel.

2018-05-02

Skogsbäck och fågelsång #

Hittade en vacker skog utanför Eket. Nästa gång jag kommer hit blommar nog Kabbelekan gul och fin.

2018-04-29

Svanar #

Och där står dom länge... och bara ser sig omkring.

2018-04-25

Det susar i säven ... #

... eller vad det nu är det susar i. Det torra gräset, vassen eller vad jag ska kalla det låter i alla fall. Tänkte först ta kort på fåglarna, men dom är ju så små och långt borta.

2018-04-22

Knippfryle #

Det var inte jag som såg det först, men så var det. Lade mig ner på magen och tog ett foto. Det är väl inte de blommor man plockar och ställer på bordet, vasen måste då vara väldigt liten. Har nog aldrig ens tänkt på att de finns. Men här är de.

Så fick jag lära mig att det inte är gräs, den tillhör en annan släkt vid namn tågväxter. Den finns i hela Sverige och växer ofta i gräsmattan.

2018-04-20

Äntligen barfota #

Sommaren är nu verkligen på väg. Tog en tur till stranden på kvällen.Det blåste friska vindar, men det var inte kallt. Det blev att känna på barfotakänslan i sanden. Badet får vänta till lita längre fram.

2018-04-16

Gräs #

Ljusgrönt, nygrönt, vårgrönt. Fint att se att sommaren jobbar för att ta plats.

2018-04-07

Pyntad taggtråd #

Ibland kan det kännas bra att gömma det som är taggigt och obekvämt. Då syns det i alla fall inte och kan bli fint på sitt sätt.

2018-03-31

Nya stigar #

Det är roligt att söka nya rundor, ofta går jag fel och förhoppningsvis lär jag av mina turer som inte blir som jag tänkt. Den här gången blev det lite geggigt om skorna, kom på fel sida om stängslet till kossorna. Inga djur där men inte heller promenadvänligt. Men det blev en runda på en timme, och det var ju meningen, så helt fel blev det ju inte.

2018-03-29

Snart förbjuden mark #

Går så långt västerut jag kan utefter stranden, passar på nu för efter första april är det skyddat område för gäckande fåglar. Underbart att gå här, det blåser kallt men jag har kläder som håller kylan borta.

2018-03-28

Snödroppe #

Äntligen... På morgonen var marken täckt av snö, de här snödroppar tycker jag bättre om.

2018-03-26

Till fots till sandön #

Började turen tillsammans med grannarna, när jag väl fortsatte vidare var det svårt att sluta. Fint att ha Skåneleden/Kullaleden så nära. Vackert är det.

2018-03-25

Ändrade planer #

Skulle ta en promenad längs Skåneleden som finns här strax utanför min dörr, men efter ett telefonsamtal blev det istället en tur ut till Kullaberg och vandring där istället. Det var disigt i luften och utsikten mot havet såg vi inte mycket utav, men bokskogen visade sig ändå i dimman.

2018-03-22

Första turen i Farhult. #

Skulle ner till våren tänkte jag, men det gick inte så bra. Men stranden är där den ska vara, 6 minuters promenad från min dörr. Det här blir bra start för mina turer i fortsättningen.

2018-03-18

Sista bilden från Hjortkvarn #

Sol sista turen här. Nästa gång utgår jag från en sydligare del av Sverige.

2018-03-16

Snön är annorlunda nu #

Solen skiner när jag börjar gå, himlen är klarblå. Det syns på snön att det är mars och solen värmer på dagarna, så mycket värmer den nu inte idag, det är kallt i luften. Efter en dryg halvtimme försvinner solen och en isande vind tar vid, med stora snöflingor på det. Blir glad över att jag valde den korta rundan. Hemma igen borstar jag huttrande av mig snön och går in, när jag tagit av mig ytterkläderna ser jag ut genom fönstret, en blå himmel. Att bara lyckas passa in att vara ute de få isande minuterna av en i övrigt solig dag, man kan inte ha tur alla dagar.

2018-03-07

Droppdroppenpendrippdripp... #

Ska det kanske bli vår snart... huset är i alla fall fint dekorerat.

2018-03-03

Idag värmer solen igen #

Det har varit riktigt kallt ett tag nu, och det har följt med hela vägen in. Idag fryser jag inte, varken inne eller ute. Den riktiga vårvärmen har väl inte riktigt kommit än, med det här känns helt ok idag.

2018-02-19

Skogspromenad #

Nysnö ute, men många vägar går bra att ta sig fram på. Bilar ger spår jag kan gå i, en del stigar är plogade men på skogsstigen blev det att pulsa fram. Det var en som gått där före mig, och en del hjortar. En vit och fin skog idag.

2018-02-13

Idag värmer solen #

Solen jobbar på bra idag, visste jag inte att det var mitt i februari så skulle jag tro att våren vore här. Men den kommersnart, det har den skvallrat om idag.

2018-02-12

Skog på hög #

Det luktar gott av den avverkade skogen. Bra för mig att det arbetas här, det för det goda med sig att skogsvägen är plogad.

2018-02-08

Fin februaridag #

Det är bara att njuta.

2018-01-01

Ett nytt år! #

Så blir det att börja på nytt igen. Men annars är allt som vanligt. Det som var fallfärdigt i går, ser likadant ut idag. Lite slaskigt är det också, men ändå nytt på ett vis i alla fall.