traskraft

2023-09-02

#Upptäcktsfärd på Dummemosse

Spännande, vad finns där nere...

Mer från vår tur till vackra Dummemosse utanför Jönköping

2023-07-17

#Vid kruttornet i Almedalen

Sol och varm vind idag. Annat var det för desista kvinnan i Sverige somdömdes för häxeri, det var vinter och hon dog av kylan inne i tornet. Det berättade guiden för sin grupp när jag gick förbi.

Här lite med 1200-talets Visby i focus

2023-07-12

#I väntan på Gotlandsfärja

Jag är tidigt ute, efter regn hela vägen hit blir jag klad när solen visar sig på en blå himmel här i Oskarshamn.

Här några soliga bilder

2023-04-10

#En liten tur på Helidsberget

Välkommen vår, hittar en blåsippa... snart blir det fler...

En vårpromenad

2023-04-03

#Konst på en tickande miljöbomb...

...men också ett viktigt industriminne i Kumla. Läser om högens miljöproblematik i en motion inlämnat till riksdagen. Men idag har vi njutit av konsten.

Konst på hög i Kumla

2023-02-02

#Runt Alvasjön

På vandring i Hökensås

2022-07-15

#Ser mig omkring i Stockholm

Börjar i Hässelby, där blir jag guidad av min dotter. Det var nu inte så mycket på stigar i skogar, men vi har badat i Mälarens vatten.

Mer från Stockholmsturen

2022-07-04

#Vättern igen, idag från trästaden Hjo

Men här fanns så mycket mer än fina trähus och vacker sjö. En motor av märket Viktoria, ett tullhus från 1750 från lilla tullens tid mm. Det blev en riktigt fin dag när vi tog bussen till Hjo.

2022-03-20

#Utsikt mot Kinnekulle

Igår blev det en fin vandring till Hornborga naturrum.
Inte med start från Tidahom, inte till fots i alla fall. Börjar turen vid Ytterberg där jag sett att det finns både parkeringsplats och utsiktstorn.

Mer från turen här

2022-03-03

#Kvarnmiljö i Falekvarna

Stigen är inte invigd än, det rustas och röjs och det har byggts bra spångar över ån. Idag åkte jag verkligen rätt, bra att svänga av från stora vägen ibland.

2022-01-25

#På väg Bengta bänk

Turen går via Höge Klint. Jag startar vid Kungslena kyrka en solig och fin dag i januari.

2022-01-21

#På biblioteket 2

Med storasyster och mamma, den här gången fick också mormor vara med. Mycket böcker och några följde med hem... och som avslutades med cafémys.

Se och njut med mig

2021-08-26

#Mötte den här skönheten på min skogstur

Började leta efter mer djur, gick dåligt... Men det öppnade mina ögon för annat smått och gott som gjorde mig glad.

Följ turen här

2021-08-02

#Gammalt blir nytt i Varnhem

Det är nya arkeologiska utgrävningar på gång, med nya fynd från gamla tider... riktigt vad de hittar får ja säkert höra om senare.

Mer har hänt, se här

2021-07-25

#På besök i Tivedsstorp i vackra Tiveden

Den här lagårdslängan låg längs en väg i utkanten av byn.

Se mer av byn som finnarna byggde upp

2021-06-01

#Hittade en ny stig idag

Ny stig för mig, norr om Tidaholm

Sommarbilder

2021-04-02

#Karleby från Ålleberg

Idag fick jag se Karleby från en ny vinkel.

Bilder från min platåvandring

2021-03-26

#Med min bror i Tiveden

Den här vyn mötte oss i slutet av trollkyrkorundan. Ett landskap som bär minnen från istiden, med stenblock som imponerar...

2021-01-04

#Två timmars snötur i Tidaholm

Jag börjar att gå längs ånastigen. Se och njut av det jag njöt av.

Bilder från turen

2020-10-18

#Grimmestorpaån stoppade mig inte

Gick igår för första gången i Grimmestorpa naturreservat. Leden fortsatte på andra sidan ån och jag kom inte över. Åkte tillbaka idag, ville över på andra sidan.

Se hur det gick

2020-10-17

#Måsvingar på fel plats

Nu flög de inte runt, det var jag som placerade en helt fel. Jag skulle städa i databasen, sopade bort mer än jag ville. Bara på grund av en måsvinge. Jag reparerar mitt misstag med det här i inlägget.

Mer bilder från Ängelholm

2020-09-14

#Måndagskväll i Tidaholm

Milt och fint ute, det fick bli en sen promenad. Varsågod och ta, så står det på en skylt. Tack! Fint avslut på turen.

Foton från en mild höstkväll

2020-09-08

#Sen blev det en tur i Visby.

Skulle gått på utsidan av ringmuren, men sökte skydd under träden innanför muren när regnet överraskade mig.

Följ med mig här

2020-08-28

#Brädspeldagar i Visby

Det här är spelet som har allt ett spel med rang ska ha. Inget halkar omkring i asken, det är snyggt och till och med kul att spela. Men det spelar vi först sista dagen.

Mer här

2020-08-26

#Så ser vi fram mot nästa säsong

Brännässlors rötter har rensats bort, täckt över område för nästa års utvidgning. Nu ska vi bara fortsätta att njuta av att äta det som växer i år.

Så här avslutar vi sommaren

2020-08-16

#En nostalgitripp till mina barndomstrakter

Norra Vålsjön som är på bilden är däremot en ny plats för mig. Men det blev bonusmaterial för mig på vår minnestripp, då min goda vän Hans hade minnesplatser som jag aldrig varit till.

Lite mer om vår tur här

2020-08-03

#Var till Varnhems klosterruin, där fanns en örtagård med info om örternas läkande krafter.

Visste du t ex något om myskmalvans läkande egenskaper. Flera av örterna finns faktiskt vid vår odling vid torpet.

Läkande örter

2020-07-30

#Tillbaka till torpet

Ärtskotten tittar upp ur jorden, där kan man smaka lite om man vill. Men det växer också sånt vi inte vill ha, det var stressigt när startade odlingen i år, och vi var sent ute.

Salladen och örterna lever, det vi sått växer, och de få hallon som finns blir stora och fina.

Se våra objudna gäster

2020-07-29

#Vem gömmer sig i blåbärsskogen

Mycket bär i år, och riset är högt när man är liten. Är med mamma och mormor, mycket blått och gott i skogen.

Ber bilder från blåbärsskogen

2020-07-12

#I väntan på att starta odlingen

Har varit på annat håll, blött ute, men då fick regnkläderna tillfälle att göra sitt jobb.

Nu har det äntligen rensats och planterats örter och lite annat på den lilla odlingen.

Se hur det ser ut nu

2020-07-05

#Odlingen vid torpet

Det har vuxit mycket sen vi var här förra sommaren, mest har det med starkast växtkraft tagit plats. Tistlarna har det fint, även brännässlorna. Men under dem lever en del av det vi planterat en mycket tynande tillvaro.

Mer bilder från vår underbara odling

2020-06-29

#Stopp försenade vandringtur i värmländska Glaskogen

Jag fick vara med en dag och vandra med min bror och svägerska. På resan dit så hade ett en hästtransport tappat ett hjul. Bilen efter fick den rakt i framrutan som tack och lov höll. Det var tre bilar framför mig, en extrarast där jag var tacksam över att det inte blev värre. Det blev en lite kortare vandring än planerat, en väldigt fin tur.

Men till skogs kom jag, det ser du här

2020-06-05

#Gick längs en artrik väg

Det var längs en väg som funnits sen 1600-talet mellan Sandhem och Vangsbro. Det var inte så mycket blommor, men jag fotade ändå några av dem.

Blommorna jag fotade

2020-03-23

#Tomt på jäst i affärerna

Blev lite irriterad, men det finns ju mycket större problem nu... hm... så jag satte en surdeg, fina limpor fick jag.

Nästa dag

2020-03-19

#Efter så där åttio år

Fortsätt på den smala och krokiga vägen efter grindstugan. Ni passerar en liten förfallen stuga där jag hälsat på ett gammalt par många gånger.

Mer om ödetorpet

2019-11-16

#På biblioteket

På biblioteket med mamma och mormor. Mycket böcker men svårt att hinna läsa när det finns så mycket annat kul att göra. Biblioteket i Jönköping får högsta betyg av mormor.

Mer biblioteksmys

2019-10-24

#Tidaholm - modellens stad

På Tidaholms idrottshistoriska förening blir jag riktigt imponerad. En modell över staden år 1945. Här på bilden är infarten från Velinga där pappa bodde. Här bor jag nu, men det huset var inte byggt då. Pratade med mannen som byggt de flesta husen här på modellen, blev så imponerad.

Modeller från olika fönster

2019-08-24

#De här kallar jag skogens hjältar

Träffade på Sara och George tillsammans med sin familj idag när jag gick i skogen intill Västersjön. De blev ingen svamp för dem, istället plockade de med sig plasten de hittade slängd i skogen. Sånt gör mig glad. Det fanns inte en plastbit så långt ögat nådde när jag sen gick samma väg. Jag fick med mig några svampar istället, de hamnar snart på kvällens pizza.

Det var starten på en helt underbar tur i skogen. Kom hem några timmar senare, då hade jag också doppat fötterna i sjön och fått påhälsning av en nyfiken and.

Ska verkligen försöka ta efter Sara och George, det är så lätt att bli lat och titta bort från skräpet, i alla fall är jag sån.

Hur jag hittade dit, och samtal som mötte mina tankar

2019-07-22

#Första morötterna

Odlingsprojektet faller väl ut. Vi har täckt jorden med gräsklipp. Ingen vattnig, ingen rensning. Nu får de växa till lite inför nästa skörd.

Mer bilder

2019-06-23

#Det blev ändå en lyckad tur

Har sovit, men inte mycket. Optimistisk som jag var där på kvällen, klarblå himmel, inte kommer det regna i natt. Tänkte inte på att det var midsommar, lite regn måste väl ändå komma en dag som den här. Fick rusa upp och ta fram regnskyddet när jag kände de första dropparna.

Började dagen med att gå åt fel håll på Skåneleden, så det här var bara en värdig fortsättning på vandringen jag testar misstag man kan göra.

Vill du veta mer om den här turen kan du klicka in här

2019-06-02

#Odlingsprojekt

Det här var förra helgens projekt. Nu ska det växa här, få se om ogräset eller det vi planerat vinner.

Mer bilder

2019-04-22

#Förberedd för sommarens semester

Enklare att hitta sovplats. Jag har nu testat min nya hammock. Så kallas den hängmatta jag skaffat inför sommarens resor. Det fungerade oväntat bra trots att det var en kall natt i april.

Mer om den här turen

2018-09-22

#Skogens skafferi på Kullaberg

Här på bänken är det väl dåligt med ätbart. Men fick lära mig en del på den här tillställningen. Som att nötter inte ingår i det man får plocka i allemansrätten. Att almarnas löv känns igen på att de är sträva, lite som skäggstubb. Och var jag hittar blåbär på Kullaberg, bra att veta till nästa sommar. En solig och fin förmiddag på alla vis.

2018-08-11

#Seglar med Leif

Vi förbereder oss lite olika, Leif med kompass och jag med tuggumi som ska hindra sjösjuka.

Här finns det mer bilder.

2018-07-07

#Minisemester

En natt i tält vid Hjörneredssjön (Storesjö), en sjö som lagan flyter igenom. Åkte sen vidare till Knäred där jag gick längs hallandsleden fram till Glänninge sjö i Mästocka, där sov jag i ett vindskydd. Gick sen tillbaka till Knäred längs landsvägen. Det blev ca 18 km första dagen och omkring 9 km dag två. Bar på en ryggsäck som vägde 12,7 kg och det var inte min kropp gjord för. Den blev lite mör av vandringen. Får öva mig i att packa lätt. Men det blev ändå en riktigt fin tur.

Här finns det mer bilder

2017-11-18

#Kompisar i plysch

Igår hade jag tur, fick gå med de små barnen på förskolan på en dansföreställning. Roligt att se hur teater kan fånga även de minsta. Alla barnen fick hjälpa till att hitta kompisen när den av misstag trollats bort. Att så här tillsammans sitta i samma rum och dela samma upplevelse, då händer något magiskt. Även när man är bara två år.

2017-10-23

#Fortsättning på min kurs om alar

I tidigare inlägg har jag med hjälp av en skylt i längs ån i Hjortkvarn lärt mig att det är alar längs ån. Sitter nu i ett väntrum och hittar en bok om träd, nu får jag lära mig att det är gråal. Kan se det på de spetsiga bladen.

2017-10-07

#Bakom förhänget, Vernissage

Det blev en riktigt fin dag med fina samtal runt tavlorna. Idag är det starten på konstslingan här i Kumla. Det börjar just här på biblioteket och fler slinker in även till min utställning, vilket jag också hoppats på. Spännande att höra vad de ser i tavlorna, och ofta ser de något liknande som jag sett. Mycket positiva kommentarer som gör mig glad.

Mer bilder här

2017-10-04

#Återvinning på biblioteket i Hallsberg

På väg hem efter bokcirkel på biblioteket, mycket fina och intensiva samtal runt den valda boken. Glad kliver jag upp för trappen och ser det här. Det pysslas för fullt. Det är bland annat böcker som får nya användningsområden och toapappersrullar som blir presentförpackningar.

Det här är helt i linje med vad min hemsidas namn Traskraft står för. När ingen vill läsa de gamla böckerna, varför inte göra något vackert av dem. Roligt verkade det som de hade i också. De pratade om att bygga något jullandskap när jag gick. Kanske något man får se i december...

2017-08-19

#Fyr från 1500-talet

Passar på så här på internationella fyrdagen att lägga upp en bild på papegojfyren. Den första kända fyren på kullen. Det här är en modell i halvskala. Den danske kungen gav i juni 1560 order om att fyrar skulle sättas ut i Skagen, Anholt och Kullen. Den eldade med kol eller ved från ekskogen och elden skulle brinna hela natten.

Fler fyrar mm

2017-07-14

#Gott i skogen

Lagade punkteringen på cykeln idag. Så det blev en tur till blåbärsskogen, mycket ris men lite blåbär. Men det räcker och blir över till frukosten i morgon bitti.

2017-07-06

#En kall natt i tältet

Tycker om att sova ute i det fria. Trots kylan, måste skaffa en bättre sovsäck, var det en lyckad satsning. Tältet står där bland träden, det är ganska svårt att hitta bra platser att sätta upp tältet på. Den här gången svängde jag av vid en naturstig, Källtorps vandringsleder i Örslösa, inte helt fel med en liten kvällstur i skogen innan jag lägger mig.

På dagen utforskade norra kusten på Kållandö

2017-07-05

#Med dotter vid Vätterns strand

...och goda gubbar. Inget bad idag.

2017-06-06

#En hälsning från grusvägen

Tittade ner och där låg den, hälsningen till mig. Skickar vidare den till dig.

2017-05-27

#Ögonkontakt

Vid stenbrottet, kreativiteten sprudlar och nya möten har fötts.

2017-05-01

#Nässelsoppa i trädgården

Nu känns det som att sommaren är här. Vi hittade nässlor när vi var ute och gick, och det räckte till soppa till lunchen. En första maj i min smak.

2017-04-17

#Traskraft har förändrats

Välkommen att titta in på Traskraft.se. Nu har hemsidan fått en ny stil och jag vill naturligtvis hemskt gärna visa upp den.

Skickar med ett tips från mig att ta med ut i världen. Titta gärna från nya vinklar på det vanliga, du kan se nått du kanske inte tänkt på. Som med tulpanerna här, visst är de fina även underifrån. Ha en fin dag!

2017-02-21

#På fel plats

Norrut från Örebro är inte rätt väg idag. Totalstopp på vägen. Fick en riktig kick av att få köra några hundra meter.I uppförsbacken framför mig är problemet, långtradare som inte kommer upp för backen. Det här är långtråkigt.

Ville och jag på snöpromenad

2016-11-25

#Vad är det för dag idag

'Black Friday' eller 'en köpfri dag', det är bara att välja. Hörde om det senare alternativet idag på morgonen, det passar mig bättre. Det borde ju inte var så svårt här ute i obygden. Men, det första jag gör är att ringa till bilverkstaden och beställa byte av fläkt på bilen, den gamla har gått i strejk. Är det fusk?

Min lunch får väl kompensera min miss, jag åt en soppa av rotfrukter som glömts bort i kylen, de var på väg mot gränsen till att platsa bättre i sophinken. Soppan blev riktigt god. Sen blev det en skön promenad. Såg trädreklam om julmarknad på söndag, det struntar jag i. Det får bli en köpfri dag då istället.

2016-11-21

#Uppvisning

Albert här är också medskyldig till att jag, faster Kerstin, fick min lekstuga [traskraft.se] för två år sedan. Nu var de här igen, min bror med barn och barnbarn. Ingen tyckte jag var fel ute i mina tankar om behov av storstädning.

Stolt visar jag upp vad jag kan, får fin uppmuntran samtidigt med, ja, här ser jag div:ar du inte använder. Ja, jag vet, säger jag... hm...

Bäst att sätta igång med mitt röjningsarbete. Det kommer visa sig i lite kaos på min sida. Passar på att finputsa utseendet när jag ändå håller på.

2016-11-08

#Ibland behövs en det en paus

Nu har jag i alla fall löst en del problem, en del har jag klarat av själv. De större har jag fått hjälp med. Nu fungerar också den här sidan på mobilen. Phu, där hade jag problem.

Nu måste jag storstäda på mina sidor. det är ett rent kaos i mina stylesheet. Inte roligt, men det blir som att städa i förråden. Svårt att hitta i röran jag har nu.

Egentligen snöar det ute idag, så det avslöjar att bilden inte är ny. Men promenad är ett bra sätt att rensa hjärnan på. Hur det såg ut där ute idag kan ni se på min sida [på tur].

Vi gick till stenbrottet i Hjortkvarn

2016-10-26

#Nu jobbar vi!

Så här ser det ut när min bror Leif är min lärare i programmering. Det blir mitt första inlägg här nu när jag ska försöka få koll på hur jag ska programmera för att bygga upp en egen blogg. Det är mycket att tänka på som jag ska förstå.

Skriv gärna ett uppmuntrande ord, för det kan jag behöva, och det skulle göra mig så glad.